søndag 20. mars 2011

28/02-03/03 Mandag-Torsdag
Mandag og tirsdag jobbet jeg og Jonas alene på huset hvor vi startet med å mure så høyt vi kunne fra stillas høyde på gavlveggen som vi hadde starter på for noen uker tilbake. Når vi hadde murt så høyt som vi kunne var det å ta ned stillaset og rydde opp litt rundt der før vi startet med å legge ut/måle ut hvordan det skulle passe med hel, halv og ¾ stein inn mot dører og vinduer på den ene langsiden og videre over på den andre gavlveggen før vi kunne starte med å mure på den andre gavlveggen. Men vi fikk ikke muret så mange skiftene siden det ikke var så mange timene vi fikk murt etter all nedrigginga og utmålingen.
Men på onsdag og torsdag ble Ole og Tom med. Så da gikk vi(jeg, Ole og Jonas) i gang med å mure mens Tom blandet mørtel og gjorde alt til rette for oss. Jeg ble plassert mellom Ole og Jonas og fikk i oppgave å mure dørhullet siden de sa at det var det man lærte mest av når man ikke hadde hjørnejern i dørhullene å mure imot så da måtte man bruke vater for å få dør åpningen i lodd. Det gikk ikke så lang tid før vi var oppe i stillas høyde nå som vi var 3. Etter at vi hadde nådd så høyt som vi kunne nå, gikk vi over til den langsiden hvor vi hadde målt ut allerede å starte på den. Når jeg og Tom hadde sørget for at vi hadde nok mørtel for en stund startet han med å sette opp stillas på gavlveggen og jeg hoppet inn og ble med på å mure. Så når onsdagen var over var nesten hele langveggen så høyt opp som vi nådde. Så på Torsdagen stertet jeg og Ole med å måle ut den andre langveggen mens Jonas måtte åt å hente mer grunnmurspapp til det siste stykke på veggen, mens Tom startet med å blande mørtel og gjøre alt klart til muringa. Jeg og Ole startet på et litte strekk nederst på veggen rundt et vindus hull, og når Jonas var kommet til bake å var ferdig med å ha på papp var også jeg og Ole ferdig med å mure det opp så Ole gikk over på den andre siden igjen å murte opp det lille strekket som var igjen der mens jeg fuget og trykket fugene på det vi hadde muret før jeg omsider ble med Jonas å mure på det strekke han hadde startet på, vor vi så murte noen skifter før det var ”kvelden”.
Når vi skulle hjem kjørte Jonas meg til flyplassen siden jeg skulle hjem å være med jobben på ”julebord”/20årsjubileums tur til Latvia nemmere bestemt Riga/Jurmala på spa hotell med damene. Når jeg kom til Gardermoen sto Siv og ventet på meg siden jeg ikke orket og hjem før vi så skulle tilbake til Gardermoen så vi lå på hotell til fredagen.

De 3 første bildene er fra den første langveggen vi murte opp





Starten på den andre langveggen som jeg og Ole startet på.



 
04/03-06/03 Fredag-Søndag
Det var oppmøte på Gardermoen kl 06.00 hvor vi så fikk utdelt program og vi murerne fikk også utdelt reisejakker for anledningen 20årsjubileumet. Arvid(murermesteren) selv viste ingen ting siden sønnen hans Geir-Ove ville overaske han med turen så han trodde han bare skulle i et møte med en kunde på Gardermoen så han ble veldig overasket når han så alle oss murerne med firmajakker pluss damer.
Når vi kom ned var det rett på lunsj før alle hadde spa behandlinger og avslapning i badeanlegget før middag, resten av kvelden gikk vi på i hotell baren hvor vi pratet og danset litt.
Lørdagen var vi på saitsing med guide, og det var en del å se men det var etter mitt syns utrolig mange kirker og katedraler også var det mange ambassaderog man merket at det var mye fatigdom, når saitsingen var over hadde vi lunsj på en gammel restaurante hvor vi ble servert gammel tradisjonsrik mat fra de 4 delene de deler Latvia inn i får vi fikk gå på shopping resten av dagen før vi skulle hjem til hotellet igjen å på gallamiddag.
Søndagen hadde vi noe spa behandlinger igjen før vi måtte sjekke ut av hotellet, å da bestemte vi oss for å reise inn til Riga igjen å finne en restaurante og spise lunsj på og som sendte 5mila på tv så vi fikk med oss VM store høyde punkt. Før det bars til flyplassen og hjem igjen til Norge noen timer før turen gikk videre til Danmark for min del og slutten på ei fantastisk helg.

Den tradisjonsrike lunsjen vi spiste lørdagen. Som be sto av 4forskjelige øl, griseøre, brunt brød med honning, 3forskjelige oster, ei gryte og et horn med noe kjøtt inni.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar